جمعه , ۲۸ شهریور ۱۳۹۹
آخرین خبرها
خانه » اخبار آمل » رئیس اداره کار شهرستان آمل در گفتگو با صبح آمل: با کمبود نیروی کار در آمل مواجهیم

رئیس اداره کار شهرستان آمل در گفتگو با صبح آمل: با کمبود نیروی کار در آمل مواجهیم

مدیری موفق است که فرایند تاثیرگذاری روی کارمندانش را از منظر بالا به پایین پیگیری نکند بلکه همیشه به میان همکاران رفته و در صورت نیاز با گفتگوی رور در رو سعی در متقاعد کردن آنها را داشته باشد این شیوه نه تنها کارایی بیشتری در زمینه خلق تیم کاری یکدست دارد بلکه به نوعی ایجاد کننده یک زبان مشترک نیز هست.
ولی الله چلابی مدیری که شهامت لازم را برای پایبندی و مقید بودن به هدف خود دارد و هر سختی را برای رسیدن به آن تحمل می کند و پشتکار لازم برای تحمل هر نوع ملایمات را دارد. او می تواند افکار خود را عملی کند و در حقیقت تفاوت زیادی بین فکر و عمل او وجود ندارد و به زعم خیلی ها مدیریت اداره ای پر ترافیک با این حجم و گستردگی متقاضی و ارباب رجوع برای وی یکی از لذت بخش ترین کارهاست.
وی یکی از مدیران موفق و لایق و از چهره های محبوب و شایسته ای است که روابط عمومی اش تا آنجاست که از ساعتها همکلامی با او خسته نمی شوی، مملو از اثرگذاری و درس آموزی با توجه به اقتصاد بیمار قطعا کارنامه خدماتی وی می تواند به عنوان الگوی بی بدیل مورد استفاده دیگران و مسئولان قرار بگیرد تا آنجا که کسب رتبه های برتر در جشنواره شهید رجایی خود خود گواه این ادعا می باشد. از مهم ترین ویژگی های مدیریتی مهندس چلابی جدیت در کار و توجه به امور کارگران و کارفرمایان است. او در این مسیر تمام همت خود را به کار گرفت و خستگی ناپذیر هم پیش می رود، یک انسان معتقد، مومن، مخلص و جدی در کار که همین شیوه مدیریتیش مانع از ایجاد بن بست در او می شود چنانکه همکارانش به اتفاق نسبت به این موضوع اذعان دارند.در دوران تصدی مسئولیت خود در جایگاه ریاست اداره به تعبیری«مدیر پشت میزنشین» نیست و هر جا لازم ببیند خود وارد صحنه می شود و امور را مدیریت می کند.ایشان در عین متانت و ابهتی که دارد به لحظ مقام و شخصیت در عین حال تواضع و برخورد بسیار مودبانه با مراجعین اداره اش دارد و جلسات ایشان معمولا همراه با صداقت در اظهار نظرهایش به چشم می خورد که اطمینان بخش است.
وی به یک مهم توجه ویژه ای دارد و آن حقوق کارفرما و کارگر می باشد و معتقد است کارگران حق و حقوق دارند آنها حق دارند از مسئولان سوال کنند و مسئولین هم موظفند در برابر مردم پاسخگو باشند. آنچه بیان شد تنها بخشی از سبک مدیریت مهندس ولی الله چلابی رئیس اداره تعاون، کار و رفاه جتماعی شهرستان آمل در کسوت یک مدیر است که صبح آمل با توجه به رسالت خود در معرفی مدیران صادق گفتگویی خودمانی با وی ترتیب داده که چکیده ای از آن را در ذیل مطالعه نمایید:
با توجه به شرایط حاکم، وضعیت اشتغال در امل چگونه است؟
در بحث اشتغال به لحاظ اینکه نزدیک به ۴۶ درصد از صنعت استان مازندران در شهرستان آمل مستقر و مشغول فعالیت هستند و در بخش جذب نیرو هم فارغ التحصیل هایی هستند که با مدرک های دانشگاهی خواهان کار اداری هستند که با توجه به شرایط فعلی کشور این امکان برای این دسته از افراد فراهم نیست و در حال حاضر شدیدا نیاز به نیروی کار در بخش اقتصادی هستیم تا بتوانیم از رکود خارج شویم و در کارگاههای تولیدی با توجه به نیروی انسانی دیگر در بخش اداری و سایر سطوح مدیران میانی بیشتر از چند نفر نیاز نباشد ولی عملا می بینیم ۹۰ درصد متقاضیان خواهان کار اداری هستند نه تولیدی که این دو تناسبی با هم ندارند و وقتی متقاضی به این سمت باشد قطعا به پشت درهای بسته برخورد می کند و نمی تواند در مراکز اقتصادی و تولیدی مشغول فعالیت شود با این تفاصیر ما با کمبود نیروی کار در شهرستان آمل مواجه هستیم و با اعلام این موضوع به مراکز کاریابی هنوز نتوانستیم نیروی انسانی شان را تامین کنیم و همانطور که همه می دانند آمل علاوه بر بکارگیری نیروی انسانی خودش از شهرهای همجوار نیز تامین منابع انسانی می کند.
بخشی دیگر هم به فرهنگ ما بر می گردد که متاسفانه نتوانستیم این مهم را در جامعه جا بیندازیم و بخشی دیگر به تحصیلات دانشگاهی که نتوانسته منطبق به نیاز جامعه فارق التحصیل پرورش دهد و عمدتا می بینیم شرکت ها مدت زمانی برای برگزاری آموزشهای مقدماتی متقاضیان جهت یادگیری حرفه نیروهای معرفی شده می گذارند تا کار عملی را یاد بگیرد که این خلا وجود دارد و اشتغال در حالت عرضه است و تقاضا برای کار به کمترین حد خود رسیده«کارگر نیست» و این بر می گردد به عقبه که همان تحصیلات دانشگاهی ست که مطابق با نیاز کارگاهها و مراکز تولیدی نیرو تربیت نکردند.
آیا در ماه های اخیر با توجه به حمایت های رونق تولید، اشتغال در آمل بیشتر شده است؟
سال ۹۷ سال بحرانی بود که آن را سپری کردیم و بر اساس داده های موجود این گمان می رفت که سال ۹۸ با بحرانی شدید مواجه شویم و وضعیت اشتغال ما بدتر شود اما اخیرا با توجه به آمار تامین اجتماعی«مستندترین آمارها» تا کنون روند کاهشی نداشتیم و به سمت افزایش بوده و این به همان حمایت های سال گذشته در قالب پرداخت تسهیلات به بنگاههای اقتصادی در بخش اشتغال روستایی و تسهیلات فراگیر بوده که خیلی از شرکت های بزرگ توانستند از آن استفاده کنند و همچنین با راه اندازی کارگاه های بسیار کوچک روستایی نه تنها درصد بیکاری سال ۹۸ زیاد نشد بلکه کاهش هم پیدا کرد در حالی که این روند را نمی شود به صورت دائمی و همیشگی تصور کرد چون هر لحظه دچار یکسری چالش ها و بحران هایی هستیم که در کشور اتفاق می افتد. بنابراین با توجه به توضیحات داده شده ما در بخش اشتغال شاهد افزایش ۴ درصدی بودیم که تثبیت این آمار برای ما حائز اهمیت است در حالی که سال ۹۷ روند کاهشی ۹/۸ درصدی را داشتیم.
آمار اشتغال افزایش یا کاهش داشته اعلام بفرمائید؟آمار بیمه بیکاری گیران آمل چقدر است و به نسبت سال گذشته افزایش یا کاهش داشته است؟
اواخر سال ۹۶ و اوایل سال ۹۷ دو هزار و ۱۰۰ نفر از مزایای بیمه بیکاری استفاده می کردند که به مرور زمان با کاهش مواجه شده در سال ۹۸ به ۱۸۵۰ نفر رسید که علتش دریافت تسهیلات توسط بعضی از افراد و راه اندازی کسب و کار جدید بوده که در آن صورت با مشخص شدن شغل، بیمه بیکاری آنها توسط تامین اجتماعی و اداره کار قطع شد. بخش دیگر شامل افرادی است که جای دیگر مشغول کار شدند و با پرداخت اولین حق بیمه به ترتیب بیمه بیکاری آنها نیز قطع شد و با توجه به نظارت های موجود همچنان شاهد سوءاستفاده متخلفین در این بخش هستیم و علیرغم گستردگی حوزه کاری شهرستان و تعداد نیروهای مستقر در ادارات برای نظارت، تناسب وجود ندارد و با همه تمهیدات به وجود آمده بخشی از شناسایی این افراد به واحدهای خصوص سپرده شد که در قبال شناسایی هزینه ای را دریافت می کنند و برخی از افراد هم در جاهایی هستند که از دسترس ما خارج هستند و بالطبع شناسایی نمی شوند و با گرفتن بیمه بیکاری همچنان مشغول فعالیت هم باشند.
در سال های قبل جهت حمایت از کارآفرینان و تولید در دعاوی کارگر و کارفرما، قوانینی وضع شده بود که کارفرما دائما درگیر اداره کار نباشند اما از سال گذشته روند تغییر کرده و هیات های تشخیص در آمل اقدام به صدور احکام سنگین می کنند آیا این سیاست کلی است و یا فقط در آمل حاکم است؟
در این سالها قانون هیچ تغییری نکرده است و اگر در دادنامه های هیئت تشخیص، رای هایی صادر می شود که به نظر کارفرما سنگین است به لحاظ صدور رای عمومی دیوان عدالت اداری است که کارفرما را مکلف کرده در قبال دریافت رسید تسویه حساب حتما اسناد مالی ناظر بر این تسویه حساب را به مراجع حل اختلاف ارائه نماید که این حکم از ۱/۱/۹۷ به ما ابلاغ و کارفرما مکلف شد که در غیر اینصورت نهایتا اعتراض کارفرما در دیوان نقض و مجددا مجبور به رسیدگی می شویم.
اکثر کارآفرینان و کارفرماها گله مندند که کارگران برای دریافت بیمه بیکاری در محل کار خود بهانه جوئی می کنند و منتظر اخراج هستند تا دست در جیب دولت کنند و متاسفانه بعضی از اداره های کاریابی با روابط خود و عقد قرارداد با کارگران تضمینی اقداماتی را انجام می دهند حتی شنیده شد غیر مستقیم بدون حضور وکیل نماینده اداره کار اقدام به حمایت و وکالت غیر مستقیم می کند مثل نمونه پیوست؟ برای ریشه کنی این فسادها چه اقداماتی صورت گرفته است؟ در زمان مدیریت شما اکثرا شاهد اینگونه اقدامات بوده ایم اما در یکسال اخیر کمی در حال افزایش است؟
بیمه بیکاری به افرادی تعلق می گیرد که شخص کارگر آماده به کار است اما شغلی که در آن مشغول به کار شده دچار رکود یا کاهش فعالیت در اثر مشکلات اقتصادی شده که این فرد نمی تواند در آن کارگاه کار کند و این هم منوط به این است که کارگر دارای قرارداد باشد«قرارداد ابتدا و انتها » و در پایان قرارداد کارفرما دلایل را اعلام کند و تا زمانیکه کتبا موضوع را اعلام نکند و نامه عدم نیاز کارفرما بهمراه کارگر و اعلام پایان قرارداد و ارائه برگه قرارداد و تسویه حسابهای لازم نباشد این موضوع در اداره کار قابل طرح نیست چرا که کمیسیون مشترکی بین اداره کار و تامین اجتماعی داریم که پس از تکمیل پرونده در کمیسیون مطرح می شود و پس از بررسی کارگاه توسط تامین اجتماعی و اخراج کارگر، کارفرما تا سه ماه حق گرفتن نیروی کار جدید را ندارد در چنین شرایطی نه کاریابی ها بلکه کارفرما هم نمی توانند نقشی داشته باشند بنابراین برای تسهیل گری موضوع که قانون هم این اجازه را داده به صورت فرم سازش و توافق بین طرفین تحت این قالب با توجه به شرایط فعلی که در جامعه حاکم است در این مسیر تسهیل گری اتفاق افتاده و اگر جایی تشخیص داده شود که این امر صوری می باشد دقیقا جلوی آن گرفته می شود و طبق روال کارگر شکایت می کند و در مراجع حل اختلاف رسیدگی می شود و نهایتا اگر به این موضوع رسیدند شخص به تامین اجتماعی جهت دریافت بیمه بیکاری معرفی می شود.
اما در این میان گاها شنیده شده افرادی به عنوان نمایندگان کارگر یا کارفرما در جلسات حضور پیدا می کنند و در دفاع از حق و حقوق طرفین و با توجه به وجود ارتباط بین آنها و اداره کار، نفوذی را نیز اعمال نمایند که بنده به شخصه این موضوع را نفی می کنم چون قانون کار علاوه بر اینکه قانون مدونی است برای رسیدگی آئینی دادرسی مستقل عمل می کند که نسبت به آئین مدنی تلطیف تر می باشد تا افرادی که از سواد کمتری برخوردارند بتوانند به محاکم و مراجع ما بیایند و از حقوق خودشان دفاع کنند حال در این میان براساس ماده ۲۲ قانون کار هر کسی در صورت نداشتن شخص مورد نظر می تواند یک نفر را به عنوان نماینده خودش معرفی کند.
متاسفانه برای حمایت از کارگران دولت مجبور به پرداخت حقوق بیکاری می نماید که اکثرا محق نیستند و ضعف قانون و بعضا فساد در آن دیده می شود نظر شما چیست و چه پیشنهادی دارید؟
۳۰ درصد دستمزد باید به عنوان حق بیمه واریز شود که ۲۳ درصد آن سهم کارفرما و ۷ درصد سهم کارگر است و سه درصد از ۲۷ درصد مربوط به بیمه بیکاری و مابقی حق بیمه فرد است که اشخاص می توانند در طول خدمت خود در چندین مرحله برای دریافت بیمه بیکاری با توجه به شرایط گفته شده معرفی گردند و بر اساس مندرجات جدول ذیل از شش ماه لغایت ۲۴ ماه بیمه پردازی برای مجردین شش ماه و برای متاهلین ۱۲ ماه، از ۲۵ ماه لغایت ۱۲۰ ماه برای مجردین ۱۲ ماه و متاهلین ۱۸ ماه، از ۱۲۱ ماه تا ۱۸۰ ماه برای مجردین ۱۸ ماه برای متاهلین ۲۶ ماه، از ۱۸۱ ماه تا ۲۴۰ ماه برای مجردین ۲۶ ماه و ۳۶ ماه برای متاهلین و از ۲۴۱ ماه به بالا ۳۶ ماه برای مجردین و ۵۰ ماه برای متاهلین استفاده کنند.
گفتنی است قانون کار علیرغم اینکه سالها دارد بر این اساس کار می کند یکسری نواقصی هم دارد ولی چون به صورت عام در حال رسیدگی به همه موضوعات است هر جا که قانونی وجود نداشته باشد به سمت قانون کار هدایت می شود و اگر کارفرمایی کارگر خود را نیاز داشته باشد و کارگر تمایل به ادامه کار نداشته باشد به ما اعلام کند که در آن صورت همکاران ما به هیچ وجه فرد مورد نظر را مشمول قانون بیمه بیکاری نمیدانند. بخش دوم در حوزه عملکردی به نام واحد بازرسی است و اگر مواردی مشاهده شد که کارگر بنا به دلایلی می خواهد برای دریافت بیمه بیکاری به این مسیر بیاید گزارشی به واحد بازرسی ما اعلام شود که پس از بررسی آن گزارش دقیقا در هیئت نقش دارد.
در سطح شهر علیرغم اینکه همه از بیکاری گله دارند مشاهده می شود که اکثرا برای جذب نیرو آگهی می زنند ولی مراجعه کننده ندارند! آیا شغل زیاد است و بیکاری نیست؟ یا مردم تنبل شدند؟ یا وضع مالی آنها بهبود پیدا کرده است؟
متاسفانه مهم ترین مشکل ما فرهنگ کار است و بعضا خیلی از جوانان ما حاضرند در خانه های خود بمانند و با کمترین امکانات زندگی بکنند اما جایی مشغول کار نشوند و این بر می گردد به رویکرد آموزشی و فرهنگ سازی که اگر به گذشته های خودمان بر گردیم جوانهایی بودیم که حتی حین تحصیل از تمام فرصتهای پیش آمده استفاده می کردیم ولی امروز چنین چیزی را نمی بینیم که بخشی از آن به عدم تمایل خانواده ها بر می گردد.
در اکثر شغل ها از نبود کارگر گلایه دارند به طور مثال موتور سوار با ۳ میلیون تومان حقوق برای ۸ ساعت کار و امکانات جانبی حاضر نیست به سر کار برود؟ حسابدار با ۵/۲ میلیون حقوق نیاز اکثر فعالین اقتصادی است ولی نیروی حسابدار وجود ندارد، کارهای خدماتی به وفور اعلام نیاز می شود اما مراجعه کننده جهت کار نیست؟ ارزیابی شما از این وضعیت چیست؟
در خصوص این موضوع باید گفت بعضی افراد شاید سواد کار را نداشته باشند و با توجه به مدرک رشته تحصیلی اما با استرس و بدون اعتماد به نفس وارد حرفه خودشان در کارگاهی می شوند که سعی کردیم اینها را به بخش های آموزش مراکز فنی حرفه ای معرفی کنیم تا گواهی مهارت بگیرند و حتی بعضی از شرکتها شخصا با استفاده از مربیان مجرب و کارکشته و دانش و مربیان فنی حرفه ای اقدام به این کار می کنند.
صنوف از دسته فعالین اقتصادی هستند که بسیار در اشتغال نقش دارند اما آنچه از تولیدکنندگان کارخانه دارها حمایت می شود از صنوف حمایت نمی شود نظر شما چیست و چه راهکاری دارید؟
قانون عام است و شامل همه حوزه ها می شود غیر از برخی از دستگاههای اختصاصی و حکومتی مثل سپاه و کمیته امداد امام خمینی(ره) که از شموم قانون کار خارج شدند و در بخش تسهیلات در اختیار خود صنعت معدن و تجارت هم هست و برایش فرق نمی کند به صنوف یا شرکتها بدهد.
در خصوص جشنواره شهید رجایی توضیح دهید؟
نکته مهمی که در طی این شش سال خدمتم در اداره کار مورد توجه قرار گرفته حوزه ارزیابی و عملکرد ماست که هر شش ماه از سوی استان انجام می شود و تیمی با کارشناسان مجرب در هر بخش و بعضا تا حد معاونتها در مورد سلامت، کار و تمام موضوعات اظهار نظر می کنند و در صورت برخورد به مورد با مدیریت در میان گذاشته و پیگیری می کنند که در این خصوص اداره کار و امور اجتماعی در جشنواره شهید رجایی در سال گذشته به لحاظ حوزه عملکردی در همه زمینه ها رتبه دوم و امسال رتبه اول را به خودش اختصاص داده و جزو برترین ها بوده است. کار ما شفاف و منطبق بر قانون همه مسائل از جمله حقوق شهروندی انجام می گیرد و حوزه عملکردی ما از طریق سامانه های مختلف اطلاع رسانی می شود و بخشی از این سامانه ها هم می تواند ثبت نام و کارهای اولیه خودش را انجام دهد.
با راه اندازی سامانه جامع روابط کار چه اتفاقی در حوزه رفع مشکلات به وجود خواهد آمد؟
با راه اندازی سامانه جامع روابط کار دیگر ارباب رجوع به اداره نمی آیند و کارگر و کارفرما با رجوع به دفاتر پیشخوان طرح شکایت می کنند که از طریق سیستم به دست ما می رسد و دیگر چیزی به عنوان کاغذ و مستند روی پرونده نداریم و به صورت اسکن شده در سیستم قرار می گیرد که مرحله آزمایشی آن در تهران انجام و به ما نیز اعلام شد که هر دو گروه کارفرما و کارگر را به دفاتر پیشخوان جهت دریافت ثبت کد رهگیری بفرستیم که در اینجا شروع شده است.

>>>ثبت در22 اکتبر 2019
انتشار توسط روزنامه اقتصاد پویا

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*